Under två dagar på Retail Experience Live i Stockholm fick vi ta del av en hel del intressanta föreläsningar och självklart av de företag som ställde ut. Hur många har inte hört talas om butiksdöden? Som Anita Radon från Retail By Radon uttryckte sig under sin föreläsning, ”Vi har inte slutat att handla, vi har bara hittat andra sätt att göra det på.”

Paneldebatt: ”what will happen with the physical stores when everyone is screaming technology and experience?”

Anna-Karin Holck, Vice President Customer Experience på KappAhl, Matilda Wiechel, External Communications Manager på The Body Shop, Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport, Payman Hazheer, VD på retailbyrån Workshop. Alex Baker, founder and VD, Retail Tech X 

TRENDER

Eftersom Retail Experience Live handlade om framtiden inom retail så täckte det väldigt många områden. Det var allt från citybutiker, till självbetjäningsbutiker, till nya sätt att nå konsumenterna. Här är några trender vi tycker är extra intressanta då våra produkter passar väldigt bra in här.

Click & Collect
Trenden i Sverige är att e-handelsbolagen har börjat ta ut fraktkostnad. Ett glädjebesked för butikerna. Konsumenterna är sällan villiga att betala för extra frakt. De bolag som driver både e-handel och fysiska butiker och har ”Click & Collect” dvs beställa på nätet och hämta i butik ökar. När en konsument hämtat sitt paket via ombud så vet ej retailbolaget om kunden fått en bra upplevelse. Genom att hämta i butik finns det mer chans för merförsäljning samtidigt som butikerna kan förmedla känslan och varumärket på ett bättre sätt.

Paketleveranser
Paketleveranser kommer bara att öka mer och mer. Att hantera massan av alla paket är ett stort problem för flera företag. Nu kommer också Amazon in på den svenska marknaden, uppskattningsvis under tredje kvartalet i år.

Upplevelser
Det är mycket fokus på att locka kunderna till butikerna. För att locka dem pratas det mycket om att skapa upplevelser. Flera butiker väljer t.ex. att ha events efter butikens ordinarie öppettider. 

För oss känns det väldigt bra att våra produkter ligger i tiden. Att t.ex. använda våra mobila kompakthyllor bakom kassan för click & collect lösningar, mobila hyllsystem för pakethantering, och vid events i butik kunna dra tillbaka de mobila hyllorna för mer utrymme. Har ni frågor om vilka möjligheter som finns för er med våra produkter? 

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV