Vi närmar oss en period med flera högintensiva shoppinghelger. Först ut är Black Friday följt av Cyber Monday och sedan julhandeln. Regler för social distansering gäller fortfarande i flera länder, vilket uppmuntrar till fortsatt handel online samt att det även förstärker en beteendeförändring när det kommer till shoppingmönster på längre sikt.   

E-handelsboom
Enligt World Economic Forum har restriktionerna orsakat en e-handelsboom. Samtidigt som försäljningen från fysiska butiker förväntas minska med över 60 %, förväntas e-handeln öka med nästan 20 % under 2020. Adobe Analytics rapporterar att försäljningen för Black Friday och Cyber Monday 2020 beräknas öka med nästan 20 % jämförts med samma period under 2019. Vi kan nog räkna med att de här helgerna kommer att överträffa allt vi hittills upplevt i shoppingväg.

Utmaningar
Den ökade e-handelsförsäljningen kommer att innebära en enorm belastning på leveranskedjan. Brist på utrymme och kapacitet hos utlämningsställen samt högre belastning på personalen med att hantera fler paket kommer att bli en utmaning. DHL rapporterar även att e-handelns returandel ligger på omkring 30 % globalt!

Investera i din leveranskedja
För att hantera förändringarna inom e-handeln, där kundens bekvämlighet är i fokus rekommenderar Deloitte att företag anpassar sina verksamheter efter kundbeteendet. Anpassningen kan bestå i att skapa en digital marknadsplats, erbjuda ”click and collect”-tjänster och uppgradera leveranskedjan för att sätta kunden i centrum, till exempel genom flexibla lagerlösningar med hjälp av deras fysiska butiker.

Lösningar
På Bruynzeel Storage Systems är vi experter på att skapa utrymme med våra hållbara förvaringslösningar. Oavsett om du behöver en förvaringslösning för ett magasin eller ett paketutlämningsställe, kan vi hjälpa dig att hitta en lösning som gör att du kan öka kapaciteten, spara utrymme och minska ytan som krävs. 

Kontakta en av våra förvaringsexperter